Voorwoord

Een programma voor ontwikkelingsstimulering, is dat wel nodig? Kinderen ontwikkelen zichzelf toch in hun eigen tempo? Precies! Het enige wat ik doe, is heel goed kijken naar de kinderen door hun ontwikkeling te volgen en als het even kan iets extra's bieden.
Met de trainingen die ik heb gevolgd kan ik heel goed kijken naar wat een kind al kan en hoe ik ieder kind individueel en in de groep kan uitdagen om steeds een stapje verder te gaan in zijn/haar ontwikkeling. 

Daarom heb ik gekozen voor het ontwikkelingsprogramma Kiki Kansen in Kinderen. Omdat kinderen alles in zich hebben dat nodig is voor hun ontwikkeling.

Beer KIKI

Beer Kiki is een vertrouwd vriendje voor duizenden kinderen binnen de gastouderopvang, kinderdagverblijven, op peuterspeelzalen en in logopediepraktijken. Kinderen beleven avonturen met de knuffel, kunnen hun gedachten, emoties en ideeën kwijt.

De thema's zijn zo geschreven dat de beer interactie uitlokt, kinderen uitdaagt en als intermediair tussen het kind en de pedagogisch werker kan worden gebruikt. Met pedagogisch werker bedoelen ze iedereen die actief is met kinderen tot vier jaar.

Over de methode KIKI

Gastouder Gabrielle besluit tijdens de 1e corona lockdown dat het tijd wordt voor bijscholing. Ze gaat op zoek naar een training die past wat zij nodig heeft en kiest voor de training Kansen in Kinderen omdat de methode KIKI haar aanspreekt. Hoewel...... helemaal overtuigd is ze niet. Ze ziet zichzelf nog niet elke opvangdag met een beer in de weer. Haar opvangruimte is beperkt en werken met de methode KIKI betekent dat je elke maand een thematafel inricht. Waar haalt ze die ruimte vandaan? Met gemengde gevoelens gaat Gabrielle naar de eerste digitale trainingsbijeenkomst.

THEMATISCH WERKEN

De methode ‘KIKI, ontwikkelingsstimulering voor elk kind’ bevat ontwikkelingsgerichte activiteiten voor kinderen van 3 maanden tot 4 jaar, met een extra aanvulling voor BSO kinderen. Elk uitgewerkte thema sluit aan bij de belevingswereld van jonge kinderen en bevat aanvullende materialen. Dat wil zeggen dat de kinderen door bezig te zijn met de thema’s meer leren over de wereld om hen heen. Het speelse en informele leren van jonge kinderen staat voorop. 

Ieder thema begint met een inleiding. Daarna volgen er afwisselende en uitdagende activiteiten zoals; creatieve opdrachten, expressie, dans en muziek, buiten activiteiten, koken, bakken en rollenspellen. Alle activiteiten passen bij het betreffende thema en zijn toegespitst op de verschillende leeftijden.