Dagindeling bij

Gastouderopvang Het Vrolijke Aapje

DAGINDELING 0 T/M 4 JAAR

Het dagritme voor baby’s (tot 18 maanden) wordt voornamelijk bepaald door het individuele slaap- en voedingsritme van het kind.

De dagindeling van Gastouderopvang Het Vrolijke Aapje is gebaseerd op ritme en regelmaat. Voor kinderen wordt de dag zo herkenbaar dat het hen houvast biedt. Een vast dagritme is bijzonder belangrijk voor kinderen om een veilig en vertrouwd gevoel te krijgen. Tussen de vaste dagindeling van Gastouderopvang Het Vrolijke Aapje door, is er ruimte voor veel afwisseling, spontaniteit en creativiteit. Hierdoor is er altijd iets te beleven, maar blijft er wel een vaste basis in de dag die de kinderen structuur en regelmaat geeft. Zo blijft de rust bewaard.

  • 07:00 - 08:00 uur
    De ouders komen hun kind(eren) brengen. Er wordt door ouders kort een overdracht gegeven over het kind: hoe is bijvoorbeeld de nacht verlopen? hoe voelt het kind zich? Waardevolle informatie voor mij als Gastouder. Kinderen die om 07:00 uur starten ontbijten met ons mee. 

  • 08:10 - 08:45 uur
    We vertrekken naar basisschool 'De Zalmplaatschool" met de bakfiets, om mijn dochter weg te brengen. Verwachting is dat ik rond 08:45 uur terug ben.

  • 08:45 - 09:00 uur
    Hond uitlaten tijdens onze ochtendwandeling.

  • 09:00 - 09:30 uur

    ‘Sommige baby’s gaan rond dit tijdstip een slaapje doen. Wie (nog) niet slaapt – en zeker de oudere kinderen – komt gezellig aan tafel zitten. Samen met de kinderen bekijken we welke dag het vandaag is. Het juiste kaartje wordt opgehangen en samen gaan we de dagplanning doornemen. We lezen dan een boekje voor en zingen liedjes. Na ‘Eet smakelijk eten we fruit. De oudere kinderen krijgen voorgesneden stukjes en de baby’s een prakje. Daarna krijgen de kinderen water. Sommigen drinken al uit een gewone beker, een rietjes beker of uit een tuitbeker. Daarna krijgen ze allemaal een schone luier.  Kinderen die zindelijk zijn gaan even op het potje of naar het toilet. Als kinderen nog in de oefenfase zitten van de zindelijkheidstraining, kan dit natuurlijk ook tussentijds. (voorwaarde is wel dat ouders hier eerst thuis mee aan de slag gaan en als dit goed gaat wordt het toegepast binnen de opvang). 

  • 09:30 - 10:30 uur 
    Ik doe een activiteit met de kinderen. We gaan knutselen aan tafel, maken muziek, lezen of spelen een spelletje. Vaak bedenk ik dingen die passen bij het thema van dat moment. Aan de peuters vraag ik vaak wat zij willen doen.’ Ook kunnen we ervoor kiezen om van dit moment gebruik te maken om lekker even naar buiten te gaan met z'n alle.

  • 10:30 - 11:30 uur
    Als we buiten zijn geweest, wassen we eerst allemaal onze handen. Daarna is er een vrijspel moment. De kinderen mogen dan lekker doen wat ze willen. Iets knutselen aan de tafel, bouwen, met de poppen spelen of rustig een boekje lezen. Als het bijna lunchtijd is, ruimen we met z’n allen op. Ik stimuleer de kinderen hierbij door het lied ‘We gaan opruimen’ te zingen. En zo weten ze ook dat we weer iets anders gaan doen.’

  • 11:30 – 12:15 uur

    ‘Samen met de kinderen die willen, dek ik de tafel en gaan we met z’n allen aan tafel voor het broodmoment. Net als bij het fruitmoment zingen we een lied voordat we gaan eten. Bij het eten krijgen de kinderen melk of water. Daarna ruimen we rustig op en bereiden we ons voor op het slaap- of rustmoment. Ieder kind krijgt een eigen washandje om zijn mond en handen mee te poetsen.’


  • 12:15 - 12:30 uur
    Verschoon- en plasronde. Kinderen die zindelijk zijn gaan even op het potje of naar het toilet. Als kinderen nog in de oefenfase zitten van de zindelijkheidstraining, kan dit natuurlijk ook tussentijds. (voorwaarde is wel dat ouders hier eerst thuis mee aan de slag gaan en als dit goed gaat wordt het toegepast binnen de opvang). 
  • 12:30 - 14:00 uur

    De meeste kinderen gaan nu lekker even slapen. Voor de kinderen die niet meer slapen, vindt er een ontspannende activiteit plaats. Rustig vrijspelen, boekje lezen of televisie kijken (uiteraard wel een educatief programma).    

  • 14.00 uur

    ‘Rond twee uur worden de meeste kinderen weer wakker. Ik stimuleer de oudste kinderen om zichzelf aan te kleden. Ik kam de haartjes of doe opnieuw een staartje in. Daarna even lekker wakker worden en vrij spelen.

  • 14:45 - 15:30 uur
    We vertrekken naar basisschool 'De Zalmplaatschool" met de bakfiets, om mijn dochter op te halen van school. Verwachting is dat ik rond 15:30 uur terug ben.

  • 15:30 - 16:00 uur

    We gaan gezellig samen aan tafel. Dit keer met een cracker en een bekertje water. Daarna krijgen ze allemaal een schone luier en kunnen alle kinderen weer lekker vrij spelen.’ Verschoon- en plasronde. Kinderen die zindelijk zijn gaan even op het potje of naar het toilet. Als kinderen nog in de oefenfase zitten van de zindelijkheidstraining, kan dit natuurlijk ook tussentijds. (voorwaarde is wel dat ouders hier eerst thuis mee aan de slag gaan en als dit goed gaat wordt het toegepast binnen de opvang). 

  • 16:00 - 17:00 uur
    Moment om lekker buiten te gaan spelen.

  • 17:00 - 18:00 uur

    ‘We sluiten de dag altijd af met verse groente. Dat betekent stukjes rauwkost voor alle kinderen, zoals komkommer, paprika, wortel of tomaatjes. Meestal worden de eerste kinderen rond deze tijd opgehaald door hun ouders en houd ik een korte overdracht. Ik vertel dan altijd hoe de dag gegaan is. Ook al kunnen ouders dat vaak al teruglezen in de app.


N.B. Dit dagritme is een uitgangspunt. Natuurlijk is het mogelijk dat er van dit ritme afgeweken wordt, wanneer blijkt dat het niet aansluit op het ritme van thuis of dat we een dagje weg willen naar bijvoorbeeld de kinderboerderij of wanneer de kinderen gezellig samenspelen.